סוגי משולשים ג - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה

בסרטוט המצורף נתון כי:

נקודות P, B, A ו- G נמצאות על ישר אחד.

משולש ABE הוא שווה שוקיים (AE=BE).

הקטע MN מקביל ל-AB וחותך את שוקי משולש ABE בנקודות F ו- K,
כך ש- ME=EN=BE.

בנוסף נתון: \(\measuredangle GEA=\measuredangle BEP=50°\) , \(\measuredangle EAB=70°\).

(ניתן ללחוץ על התמונה ולהגדילה)

  1. מצאו כמה משולשים ישנם בסרטוט.
  2. מיינו בדרכים שונות את המשולשים שבסרטוט.

יישומון

טבלת מיון

  • כתבו בתיבה המתאימה שבראש העמודה את שם הקריטריון למיון.
  • היעזרו במקש 'ABC' שבסרגל הכלים של היישומון וכתבו את שם המשולש (לדוגמה ABC). לאחר מכן, ניתן לגרור את שם המשולש לעמודה המתאימה בטבלה.

מדרגה

  • מצאו בסרטוט זוויות שוות.
  • מצאו בסרטוט משולשים שווי שוקיים.
  • מצאו בסרטוט קטעים שווי אורך.

יישומון

משולש

  • למדידת זווית במשולש, לחצו בסרגל הכלים שלמעלה על הסמל של הזווית בעזרת העכבר סמנו 3 נקודות עם כיוון השעון. גודל הזווית שאת קודקודיה סימנתם – יוצג.
  • למדידת אורך קטע, לחצו בסרגל הכלים שלמעלה על הסמל של מדידת אורך קטע בעזרת העכבר סמנו 2 נקודות, שהן קצות הקטע הרצוי. אורך הקטע שאת קצותיו סימנתם – יוצג.

טבלת מיון

  • כתבו בתיבה המתאימה שבראש העמודה את שם הקריטריון למיון.
  • היעזרו במקש 'ABC' שבסרגל הכלים של היישומון וכתבו את שם המשולש (לדוגמה ABC). לאחר מכן, ניתן לגרור את שם המשולש לעמודה המתאימה בטבלה.

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ח', שליש שלישי

סוג המשימה

  • ניתוח נתוני השאלה והסקת מסקנות.
  • ריבוי תשובות.
  • מיון בדרכים שונות.

הידע הדרוש

  • חפיפת משולשים.
  • דמיון משולשים על פי זוויות.
  • זוויות בין ישרים מקבילים.

מה נלמד

  • העמקה וחידוד בנושא חפיפת משולשים.
  • הבנה וחידוד בנושא דמיון משולשים.

הדגשים ומטרות

  • השוואה בין חפיפה לדמיון משולשים.

דירוג אתגר מתמטי

  • הכוונה לפתרון.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • אירגון הכתה: ניתן לארגן את השיעור בצורה של תחרות קבוצתית באופן הבא: לחלק את הכתה לקבוצות של 4 תלמידים. כל אחת מהקבוצות תפתור את המשימה כולה. בסיום העבודה כל קבוצה מגישה למורה את פתרון כל סעיפי השאלה.
  • דיון כיתתי:
    • בתחילה כל קבוצה תדווח כמה משולשים היא מצאה.
    • בשלב הבא נציג מכל כל קבוצה ידווח על קטגוריה אחת למיון שהקבוצה מצאה.
    • לאחר מכן נציג מכל קבוצה ידווח על זוג אחד של משולשים חופפים שהקבוצה מצאה או על זוג משולשים דומים וינמק.
    • ובהמשך נציג מכל קבוצה ידווח על שיוך משולשים לקטגוריות נוספות.
    • המורה יקבע מי הקבוצה המנצחת בהתאם לתשובות שהקבוצות מסרו.
  • שאלות נוספות לדיון כיתתי:
    • האם כל שני משולשים שווי שוקיים הם חופפים?
    • האם כל שני משולשים שווי שוקיים הם דומים?
    • באיזה תנאי משולשים שווי שוקיים יהיו דומים?

הצעות לפתרונות:

  1. 18 משולשים
  2. הצעות אפשריות למיונים:

דרך א'

משולשים חופפים:

\(\triangle EMF\cong \triangle ENK\space\space,\space\space\triangle EGA\cong \triangle EPB\space\space,\space\space\triangle MFA\cong \triangle NKB\space\space,\space\space\triangle GMA\cong \triangle PNB\space\space,\space\space\triangle EMA\cong \triangle ENB\space\space,\space\space\triangle EMK\cong \triangle ENF\space\space,\space\space\triangle EBG\cong \triangle EAP\)

דרך ב'

משולשים דומים:

\(\triangle EFK\sim \triangle EAB\space\space,\space\space\triangle EMN\sim \triangle EGP\space\space,\space\space\triangle EMF\sim \triangle EGA\space\space,\space\space\triangle EKN\sim \triangle EBP\)

דרך ג'

משולשים שווי שוקיים לעומת אלה שאינם שווי שוקיים