מיון מערכות משוואות - למורה
משימה
מיינו את מערכות המשוואות הבאות בדרכים שונות.
1. | \(\bigg\{{x+4=0\\ x-y=1\\}\) | 2. | \(\bigg\{{4y=8\\ 3y-6=0\\}\) | 3. | \(\bigg\{{2x+3y=5\\ 6x+9y=15\\}\) |
4. | \(\bigg\{{2x+3y=5\\ 2x+y=1\\}\) | 5. | \(\bigg\{{3x+4y=2\\ 6x+8y=-4\\}\) | 6. | \(\bigg\{{10x=15\\ 4y=6\\}\) |
7. | \(\bigg\{{3x=12\\ 5-x=0\\}\) | 8. | \(\bigg\{{y+7=0\\ y-2x=-3\\}\) | 9. | \(\bigg\{{2x=4\\ 100x=200\\}\) |
- ביישומון נתונה טבלה שמאפשרת להציג עד 5 קבוצות.
- לשינוי מספר העמודות היעזרו בסרגל הגרירה.
- לשינוי גובה העמודות גררו את הנקודה הירוקה שבפינה הימנית-התחתונה.
- כתבו בתיבה המתאימה שבראש עמודה את שם המיון, וגררו אל העמודה את תמונות מערכות המשוואות ממעלה ראשונה.
הנחיות למורה
כיתה מומלצת
- כיתה ח', שליש שלישי.
סוג המשימה
- משימה פתוחה.
- מיון בדרכים שונות.
הידע הדרוש
- תכונות של גרף פונקציה קווית.
- פתרון מערכת משוואות ממעלה ראשונה.
מה נלמד
- העמקה וחידוד ההבנה של הקשר בין מספר פתרונות של מערכת משוואות למצב הדדי בין שני ישרים.
הדגשים ומטרות
- פיתוח היכולת לזהות מצב הדדי בין שני ישרים.
- פיתוח היכולת למצוא קשרים שונים בין מערכות משוואות וכן בין שתי משוואות בתוך מערכת המשוואות.
דירוג אתגר מתמטי
- שימוש בטכנולוגיה לסרטוט גרפים.
מערך דידקטי מומלץ
- פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
- עבודה עצמית של התלמידים (בקבוצות).
- דיונים כיתתיים: כל קבוצה בתורה תציג דרך אחת למיון הפונקציות. ניתן לערוך תחרות בין הקבוצות, והקבוצה שמצאה דרך למיון הגרפים שהקבוצות האחרות לא מצאו היא "המנצחת".
הצעות אפשריות למיון:
- מיון מערכות המשוואות על פי מספר הפתרונות שלהן.
- מיון על פי מבנה מערכת המשוואות.
- מיון על פי סוג הישרים המופיעים במערכת המשוואות (עולים, יורדים, קבועים, מקבילים לצירים).
- וכו'.