יצירת מצולעים משני משולשים שווי צלעות - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה

  1. צרו מצולע משני משולשים שווי צלעות. תארו כיצד יצרתם אותו.
  2. צרו מצולע אחר משני משולשים שווי צלעות. תארו מה ההבדל בין שני המצולעים.
  3. צרו מצולעים נוספים משני משולשים שווי צלעות.

מדרגה

  • האם המשולשים זהים? שונים?
  • איזה סוגי מצולעים התקבלו? משוכללים או לא?
  • כמה קודקודים צריכים להיות על מנת לבנות כל סוג של מצולע?
  • מה המצולע בן מספר הצלעות הקטן ביותר שבניתם?
  • מה המצולע בן מספר הצלעות הגדול ביותר שבניתם?

יישומון

  • ניתן לשנות את אורך הצלע של כל משולש בעזרת סרגל הגרירה המתאים.
  • ניתן לגרור ("הזזה") ולסובב ("סיבוב") כל אחד מהמשולשים בעזרת ה"ידיות" המחוברות אליהם.

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ז' או ח'

סוג המשימה

  • משימה פתוחה המאפשרת לשאול שאלות שונות.
  • תשובות שונות.
  • מדוגמאות להכללה.
  • ניסוח תכונות של מצולעים שמורכבים משני משולשים שווי-צלעות.

הידע הדרוש

  • תכונות בסיסיות של מרובעים ושל מצולעים.
  • הזזה, היפוך וסיבוב של משולשים.

מה נלמד

  • תכונות בסיסיות של מרובעים ומצולעים.

הדגשים ומטרות

  • יצירת משולש (התלכדות או כיסוי).
  • יצירת מעוין.
  • יצירת מחומש, משושה, משובע, מתושע ומצולע בן 12 צלעות בדרכים שונות.
  • השפעת סוג המשולשים (חופפים או לא) על המצולע המתקבל.

מערך דידקטי מומלץ

  • עבודה בקבוצות.
  • עריכת תחרות בין הקבוצות – מציאת מספר המצולעים הרב ביותר. כל קבוצה מציגה את הצורות שמצאה. הקבוצה שמצאה צורה שאף קבוצה אחרת לא מצאה היא המנצחת. יכולים להיות מספר מנצחים.
  • סיכום – מה מאפיין את המצולעים שנוצרו (שבירת צלעות תוך שימור מספר הקודקודים הסופי).

הצעות לפתרונות:

להלן אפשרויות למשולשים:

משולשים מתלכדים

משולשים שמכסים זה את זה חלקית

להלן אפשרויות למצולעים אחרים:

מרובע

מחומש

    

משושה

    

משובע

מתושע

מצולע בן 12 צלעות