מספר קטעים - חלק א - למורה

משימה

שתי נקודות מגדירות קטע אחד:

שלוש נקודות על ישר אחד מגדירות שלושה קטעים:

כמה קטעים יוגדרו כשמספר הנקודות (על ישר אחד) משתנה? השלימו את הטבלה הבאה:

מספר נקודות1234561020\(n\)
מספר קטעים013

הסבירו את תשובתכם בדרכים שונות.

מדרגה 1

תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.

יישומון

  • ניתן לשנות את כמות הנקודות על הישר AB, על ידי שינוי הערכים בסרגל הגרירה.

מדרגה 2

תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.

יישומון

  • ניתן לשנות את כמות הנקודות על הישר AB, על ידי שינוי הערכים בסרגל הגרירה.

מדרגה 3 (דרכי פתרון אפשריות)

דרך 1:

  • הזיזו את הנקודות על הישר, כך שהמרחקים בין כל שתי נקודות שכנות יהיו שווים זה לזה (למשל, כל מרחק יהיה שווה ל-1 ס"מ).
    האם זה ישפיע על התשובה?
  • מהו מספר הקטעים, שאורך כל אחד מהם 1 ס"מ, שמוגדרים על ידי \(n\) נקודות, במקרה שהנקודות מסודרות על ישר אחד כמתואר במשימה?
    (ניתן להתייחס למקרה פרטי, למשל n=6)
  • כמה קטעים, שאורך כל אחד מהם 2 ס"מ, מוגדרים על ידי \(n\) נקודות כאלה?
  • מהו אורך הקטע הגדול ביותר?
  • כמה קטעים מתקבלים על הישר בסה"כ?

דרך 2:

  • סמנו על הישר שתי נקודות בלבד. כמה קטעים מתקבלים?
  • הוסיפו נקודה שלישית. כמה קטעים "חדשים" נוספו? מי הם הקטעים?
  • כמה קטעים חדשים מתקבלים אחרי סימון הנקודה הרביעית, החמישית, …, העשירית?
  • כמה קטעים חדשים נוספים אחרי סימון הנקודה ה-\(n\) -ית ?
  • כמה קטעים בסה"כ, מתקבלים על הישר, אחרי סימון \(n\) נקודות ?

דרך 3:

  • העבירו חץ, מכל אחת מ- \(n\) הנקודות המסומנות על הישר, לכל שאר הנקודות.
    כמה חיצים מתקבלים בסה"כ?
  • כמה חיצים מתאימים לכל קטע?
  • מהו הקשר בין מספר החיצים לבין מספר הקטעים?
  • מהו המספר הכולל של הקטעים?

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ז', שליש ראשון.

סוג המשימה

  • משימת חקר.
  • מדוגמאות להכללה.
  • דרכים שונות שמובילות לביטויים אלגבריים שווים.

הידע הדרוש

  • בניית ביטוי אלגברי (ללא פישוט ביטויים).

מה נלמד

  • מעבר מביטוי חשבוני בעל ערך מספרי לביטוי אלגברי.
  • הבנת המשמעות של ביטויים אלגבריים שווים.

הדגשים ומטרות

  • לפתח את היכולת של התלמיד לקשר בין חשיבה על דרך פתרון מסוימת לבין תרגיל חשבוני או ביטוי אלגברי.
  • הכרות וחיזוק של גישה עצמאית לחקירה, להסקת מסקנות, להכללות.

אפיון דירוג

  • הדירוג מאפשר חקירה עצמית לתלמידים שאינם בעלי נסיון רב בעיסוק עם בעיות חקר.
  • הדירוג מאפשר לפתור את השאלה בדרכים שונות.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • עבודה בקבוצות.
  • דיון במליאה.

הצעות לפתרונות:

פתרון לפי דרך 1:

ללא הגבלת הכלליות נניח שהמרחק, בין כל זוג נקודות שכנות, הוא 1 ס"מ (הנחה זאת אינה משפיעה על מספר הקטעים).

במקרה זה על הישר יש:
\(n-1\) קטעים באורך 1 ס"מ;
\(n-2\) קטעים באורך 2 ס"מ: הקצה השמאלי של קטע שאורכו 2 ס"מ: יכול להיות כל נקודה נתונה מלבד שתי הנקודות הימניות הקיצוניות; וכך הלאה, …

קיימים 2 קטעים שאורכם \((n-2)\); ולבסוף יש רק קטע אחד שאורכו \((n-1)\).
לכן, סה"כ יש \((n-1)+(n-2)+⋯+2+1=\frac{(n-1)n}{2}\) קטעים.

פתרון לפי דרך 2:

מסמנים את הנקודות על הישר באופן שיטתי אחת אחרי השנייה.

אחרי סימון שתי הנקודות הראשונות מקבלים קטע אחד.
הנקודה השלישית מגדירה על הישר 2 קטעים נוספים (בינה לבין שתי הנקודות שסומנו קודם).
הנקודה הרביעית מגדירה 3 קטעים חדשים וכך הלאה, …,
הנקודה ה-\(n\) מוסיפה \((n-1)\) קטעים חדשים (בינה לבין כל אחת מ- \((n-1)\) הנקודות שסומנו קודם).

לכן, סה"כ מספר הקטעים הוא: \(1+2+⋯+(n-1)=\frac{(n-1)n}{2}\).

פתרון לפי דרך 3:

מעבירים מכל נקודה חצים לכל שאר \((n-1)\) הנקודות. כך מקבלים \((n-1)n\) חיצים.
יש לשים לב שלכל קטע מתאימים 2 חיצים בכיוונים נגדיים, לכן, מספר הקטעים שווה למחצית מספר החיצים. כלומר, מספר הקטעים הוא \(\frac{(n-1)n}{2}\).