מיון מערכות משוואות - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה

מיינו את מערכות המשוואות הבאות בדרכים שונות.

1.\(\bigg\{{x+4=0\\
x-y=1\\}\)
2.\(\bigg\{{4y=8\\
3y-6=0\\}\)
3.\(\bigg\{{2x+3y=5\\
6x+9y=15\\}\)
4.\(\bigg\{{2x+3y=5\\
2x+y=1\\}\)
5.\(\bigg\{{3x+4y=2\\
6x+8y=-4\\}\)
6.\(\bigg\{{10x=15\\
4y=6\\}\)
7.\(\bigg\{{3x=12\\
5-x=0\\}\)
8.\(\bigg\{{y+7=0\\
y-2x=-3\\}\)
9.\(\bigg\{{2x=4\\
100x=200\\}\)

מדרגה

  • תוכלו להיעזר באמצעים טכנולוגיים (גאוגברה, desmos וכו') לסרטוט גרפים.

יישומון

  • ביישומון נתונה טבלה שמאפשרת להציג עד 5 קבוצות.
    • לשינוי מספר העמודות היעזרו בסרגל הגרירה.
    • לשינוי גובה העמודות גררו את הנקודה הירוקה שבפינה הימנית-התחתונה.
  • כתבו בתיבה המתאימה שבראש עמודה את שם המיון, וגררו אל העמודה את תמונות מערכות המשוואות ממעלה ראשונה.

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ח', שליש שלישי.

סוג המשימה

  • משימה פתוחה.
  • מיון בדרכים שונות.

הידע הדרוש

  • תכונות של גרף פונקציה קווית.
  • פתרון מערכת משוואות ממעלה ראשונה.

מה נלמד

  • העמקה וחידוד ההבנה של הקשר בין מספר פתרונות של מערכת משוואות למצב הדדי בין שני ישרים.

הדגשים ומטרות

  • פיתוח היכולת לזהות מצב הדדי בין שני ישרים.
  • פיתוח היכולת למצוא קשרים שונים בין מערכות משוואות וכן בין שתי משוואות בתוך מערכת המשוואות.

דירוג אתגר מתמטי

  • שימוש בטכנולוגיה לסרטוט גרפים.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • עבודה עצמית של התלמידים (בקבוצות).
  • דיונים כיתתיים: כל קבוצה בתורה תציג דרך אחת למיון הפונקציות. ניתן לערוך תחרות בין הקבוצות, והקבוצה שמצאה דרך למיון הגרפים שהקבוצות האחרות לא מצאו היא "המנצחת".

הצעות אפשריות למיון:

  • מיון מערכות המשוואות על פי מספר הפתרונות שלהן.
  • מיון על פי מבנה מערכת המשוואות.
  • מיון על פי סוג הישרים המופיעים במערכת המשוואות (עולים, יורדים, קבועים, מקבילים לצירים).
  • וכו'.