מסיבת יום הולדת - למורה

משימה

לטל וללימור יש יום הולדת.

  1. כל אחת מהן תכננה להזמין 5 חברות לחגוג איתה את יום הולדתה.
    לבסוף החליטו טל ולימור לחגוג את יום הולדתן ביחד, מבלי לשנות את רשימת החברות המוזמנות. כמה בנות השתתפו במסיבה?
  2. אם טל תחליט להזמין 5 חברות בדיוק, ולימור תזמין מספר משתנה של חברות מ-1 עד 10, מה יהיה מספר הבנות המשתתפות במסיבה?

מדרגה

  • תוכלו להיעזר ביישומון.

יישומון לסעיף א

  • יש למקם את העכבר על ה"ראש" (עיגול) של לימור ולגרור אותו.

יישומון לסעיף ב

  • יש למקם את העכבר על ה"ראש" (עיגול) של לימור ולגרור אותו.
  • ניתן לשנות את מספר המוזמנות ע"י שינוי ערכים בסרגל הגרירה.

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ז'.

סוג המשימה

  • משימה מרובת פתרונות

הידע הדרוש

  • קשרים בין קבוצות.

מה נלמד

  • פתרון בעיות מילוליות בעלות תשובות מרובות
  • חיתוך ואיחוד של קבוצות (ללא הזכרת המושגים עצמם)

הדגשים ומטרות

  • ניתן להשתמש בדרכים שונות לתיאור הקשרים בין קבוצות
  • מומלץ לבצע חקר במהלך פתרון הבעיה
  • יש לשים לב שישנם שלושה מצבים הדדיים בין קבוצות: זרות, חיתוך והכלה.
  • מציאת פתרונות הקצה ודיון בהם (יש לשים לב שטל ולימור גם הן משתתפות במסיבה).
  • מיצוי פתרונות.

דירוג אתגר מתמטי

  • קיים יישומון המאפשר חקר והעמקה בנתוני הבעיה
  • היישומון מאפשר להציג מרחב הפתרונות

מערך דידקטי מומלץ

  • עבודה בזוגות או בקבוצות.
  • הצגת דרכים שונות לפתרון (תרשים של שתי קבוצות, דיאגרמת ון, ספירה של ילדים, מתן שמות למוזמנים וספירתם). לתלמידים מתקשים – ניתן להעמיד תלמידים כמספר המוזמנים ולבדוק את התוצאות המתקבלות.
  • דיון במספר המוזמנים האפשרי (המינימום והמקסימום והטווח שביניהם).

פתרונות

  1.  מספר הבנות שהשתתפו במסיבה יכול להיות כל מספר שלם בין 6 ל-12, כולל.
    כלומר: \(6≤n≤12\) כאשר n הוא מספר טבעי המייצג את מספר הבנות.
  2. מספר הבנות שתשתתפנה במסיבה במקרה זה יכול להיות כל מספר שלם בין 6 ל-17, כולל.
    כלומר: \(6≤n≤17\) כאשר n הוא מספר טבעי המייצג את מספר הבנות.