קטעים שווים במלבן - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה

ABCD הוא מלבן.
\(E\) ו-\(F\) הן נקודות על ישר \(BC\) כך ש: \(AE=DF\).

  1. סרטטו סרטוט בהתאם לנתונים, התייחסו לאפשרויות שונות למיקום של נקודות \(E\) ו- \(F\).
  2. מצאו קטעים שווים בכל אחד מהסרטוטים שהצגתם, נמקו תשובתכם בדרכים שונות.
  3. מצאו כמה מרובעים אפשר למצוא בכל אחד מהסרטוטים שהצגתם.

מדרגה 1

  • היעזרו ביישומון המצורף.

מדרגה 2

  • לפניכם סרטוט אחד אפשרי. סרטטו עוד סרטוטים אפשריים:

יישומון

  • ניתן לרשום שמות מצולעים/קטעים בשדות המתאימים בתחתית היישומון (במקום "Empty").
  • בחירה ב"צבע" תצבע את שטח המצולע.
  • בחירה ב"שטח" תציג את שטח המצולע ובחירה ב"גודל" תציג את אורך הקטע.
  • ניתן לגרור את הקודקודים A, B, E ולשנות את הצלעות.
  • ניתן לבחור ב"מצב נוסף" ולהציג סרטוט אפשרי נוסף.

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ט', שליש שני.

סוג המשימה

  • תשובות מרובות.
  • דרכים שונות.

הידע הדרוש

  • תכונות מרובעים.
  • ארבעת משפטי חפיפת משולשים.

מה נלמד

  • העמקה וחידוד בנושא חפיפת משולשים.
  • הבנה וחידוד בנושא מרובעים.

הדגשים ומטרות

  • ניתוח נתונים, סרטוט והסקת מסקנות.

דירוג אתגר מתמטי

  • הפנייה ליישומון.
  • הצגת אחת מהאפשרויות לסרטוט מתאים לנתונים.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • עבודה עצמית של התלמידים (ביחידים, בזוגות או בקבוצות).
  • דיון כיתתי על סעיפי א' וב' בו התלמידים יציגו את תשובותיהם וינמקו.
  • על סעיף ג' ניתן לארגן תחרות קבוצתית. הקבוצה שתמצא הכי הרבה מרובעים תנצח.

הצעה לפתרון בהתאם לאחת מהאפשרויות:

א. סרטוט אפשרי:

ב. קטעים שווים בסרטוט: \(AG=GD, GE=GF, BE=CF, BF=EC\)

דרכי פתרון אפשריות:

דרך אחת: להתחיל בחפיפת משולשים \(\triangle BAE\cong \triangle CDF\),
ומכאן להסיק לגבי שוויון קטעים וזוויות ולהסיק לגבי משולשים שווי שוקיים.

דרך אחרת: להוסיף לסרטוט את הקטעים \(AF\), ו- \(DE\).
טרפז \(AFED\) הוא טרפז שווה שוקיים ומכאן להסיק שוויון קטעים
ולהמשיך בחפיפת משולשים: \(\triangle AFG\cong \triangle DEG\).

ג. המרובעים בסרטוט הם:
\(AFED\) – טרפז שווה שוקיים,
\(CEAD, BFDA, DCFA, ABED\) – טרפזים ישרי זווית
\(ABCD\) – המלבן הנתון.