פונקציה קווית ומצולעים - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה

בסרטוט שלפניכם נתונות הפונקציות:
\(f(x)=2x\space\space\space\space\space\) ,
\(k>0 \space\space, \space\space g(x)=2x-k\)

בנקודה \(E(2,0)\) ובנקודה \(B\) העבירו קטעים המקבילים לציר ה- \(y\).

נתון כי שטח משולש \(EBC\) הוא 9 יחידות שטח.

  1. מצאו בסרטוט כמה שיותר מצולעים.
  2. מצאו את השטח של כל אחד מהמצולעים שמצאתם בסעיף א'.

מדרגה

  • ניתן להיעזר ביישומון.

יישומון

  • לסימון קטע ומדידת אורכו, יש לבחור ב- , ולסמן שתי נקודות של קצות הקטע המבוקש.

יישומון למדרגה

  • לסימון קטע ומדידת אורכו, יש לבחור ב- , ולסמן שתי נקודות של קצות הקטע המבוקש.
  • הזינו שם מצולע, בתיבה למטה, ולחצו על \(Enter\) כדי לקבל את שטח המצולע.

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ט', שליש שלישי.

סוג המשימה

  • ריבוי מקרים – מצולעים רבים.
  • דרכים שונות לפתרון.
  • משימה מקשרת בין אלגברה וגאומטריה.

הידע הדרוש

  • תכונות הפונקציה קווית והזזות של פונקציה קווית.
  • חישוב אורכי קטעים מקבילים לצירים במערכת צירים.
  • זיהוי מצולעים שונים (משולשים, טרפזים, מקביליות).
  • מציאת שטחים של משולשים, טרפזים, מקביליות.
  • ניתן להיעזר בתכונות של משולשים דומים.

מה נלמד

  • זיהוי מצולעים שונים במערכת צירים.
  • זיהוי משולשים דומים במערכת צירים.
  • חישוב שטחים של מצולעים שונים המשורטטים במערכת הצירים.

הדגשים ומטרות

  • השפעה של הזזה אנכית על הביטוי של פונקציה קווית ועל הגרף שלה.
  • קשרים בין תכונות של צורות גיאומטריות לבין תכונות של פונקציה קווית.

דירוג אתגר מתמטי

  • הפנייה ליישומון.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • עבודה עצמית של התלמידים (ביחידים, בזוגות או בקבוצות).
  • דיונים כיתתיים:
    כל קבוצת תלמידים תזהה מצולע בסרטוט ותסביר כיצד מצאה את שטחו (ניתן לעשות תחרות בין הקבוצות – איזו קבוצה מצאה את המספר הרב ביותר של מצולעים).

הצעות לפתרונות:

דרך א

מציאת שיעורי נקודות \(A, B, C, D, F\):
\(F(2,4)\space\space ,\space\space B(0.5k,0)\space\space ,\space\space A(0.5k,k)\space\space ,\space\space D(0,-k)\space\space ,\space\space C(2,4-k)\)

מציאת אורכי קטעים:
\(OB=0.5k\space\space ,\space\space AB=k\space\space ,\space\space EB=0.5k-2\space\space ,\space\space EC=k-4\)

מציאת k
\(\Large\frac{(0.5k-2)\cdot(k-4)}{2}\normalsize=9\)
\(k=10\space\space\space\space\space\)

מצולעים ושטחיהם:

משולשים: \(S_{\triangle ODB}=S_{\triangle OBA}=25\space\space ,\space\space S_{\triangle OEF}=4\)

מקביליות: \(S_{OABD}=50\space\space ,\space\space S_{FCBA}=30\space\space ,\space\space S_{OFCD}=20\)

טרפזים ישרי זווית: \(S_{FEBA}=21\space\space ,\space\space S_{OECD}=16\)

דרך ב

מציאת שיעורי נקודות \(A, B, C, D, F\):
\(F(2,4)\space\space ,\space\space B(0.5k,0)\space\space ,\space\space A(0.5k,k)\space\space ,\space\space D(0,-k)\space\space ,\space\space C(2,4-k)\)

מציאת אורכי קטעים:
\(OB=0.5k\space\space ,\space\space AB=k\)

מציאת k
\(\Large\frac{0.5k\cdot k}{2}\normalsize=25\)
\(k=10\space\space\space\space\space\)

מצולעים ושטחיהם:

משולשים: \(S_{\triangle ODB}=S_{\triangle OBA}=25\space\space ,\space\space S_{\triangle OEF}=4\space\space ,\space\space S_{\triangle FCB}=9\)

מקביליות: \(S_{OABD}=50\space\space ,\space\space S_{FCBA}=30\space\space ,\space\space S_{OFCD}=20\)

טרפזים ישרי זווית: \(S_{FEBA}=21\space\space ,\space\space S_{OECD}=16\)