יצירת מצולעים משני משולשים שווי צלעות - למורה
משימה
- צרו מצולע משני משולשים שווי צלעות. תארו כיצד יצרתם אותו.
- צרו מצולע אחר משני משולשים שווי צלעות. תארו מה ההבדל בין שני המצולעים.
- צרו מצולעים נוספים משני משולשים שווי צלעות.
מדרגה
- האם המשולשים זהים? שונים?
- איזה סוגי מצולעים התקבלו? משוכללים או לא?
- כמה קודקודים צריכים להיות על מנת לבנות כל סוג של מצולע?
- מה המצולע בן מספר הצלעות הקטן ביותר שבניתם?
- מה המצולע בן מספר הצלעות הגדול ביותר שבניתם?
- ניתן לשנות את אורך הצלע של כל משולש בעזרת סרגל הגרירה המתאים.
- ניתן לגרור ("הזזה") ולסובב ("סיבוב") כל אחד מהמשולשים בעזרת ה"ידיות" המחוברות אליהם.
הנחיות למורה
כיתה מומלצת
- כיתה ז' או ח'
סוג המשימה
- משימה פתוחה המאפשרת לשאול שאלות שונות.
- תשובות שונות.
- מדוגמאות להכללה.
- ניסוח תכונות של מצולעים שמורכבים משני משולשים שווי-צלעות.
הידע הדרוש
- תכונות בסיסיות של מרובעים ושל מצולעים.
- הזזה, היפוך וסיבוב של משולשים.
מה נלמד
- תכונות בסיסיות של מרובעים ומצולעים.
הדגשים ומטרות
- יצירת משולש (התלכדות או כיסוי).
- יצירת מעוין.
- יצירת מחומש, משושה, משובע, מתושע ומצולע בן 12 צלעות בדרכים שונות.
- השפעת סוג המשולשים (חופפים או לא) על המצולע המתקבל.
מערך דידקטי מומלץ
- עבודה בקבוצות.
- עריכת תחרות בין הקבוצות – מציאת מספר המצולעים הרב ביותר. כל קבוצה מציגה את הצורות שמצאה. הקבוצה שמצאה צורה שאף קבוצה אחרת לא מצאה היא המנצחת. יכולים להיות מספר מנצחים.
- סיכום – מה מאפיין את המצולעים שנוצרו (שבירת צלעות תוך שימור מספר הקודקודים הסופי).
הצעות לפתרונות:
להלן אפשרויות למשולשים:
משולשים מתלכדים
משולשים שמכסים זה את זה חלקית
להלן אפשרויות למצולעים אחרים:
מרובע
מחומש
משושה
משובע
מתושע
מצולע בן 12 צלעות