פתרון משוואה המכילה שבר - למורה
משימה
בחרו במשפט כך שתתקבל טענה נכונה:
פתרון משוואה שמכילה שברים ________________
א. חייב להיות שבר,
ב. חייב להיות מספר שלם,
ג. יכול להיות או שבר או מספר שלם.
נמקו תשובתכם בעזרת דוגמאות.
הנחיות למורה
כיתה מומלצת
- כיתה ז'.
סוג המשימה
- משימת חקר.
- שימוש בדוגמאות רבות ומגוונות.
- בדיקה של הפתרונות בדוגמאות השונות.
הידע הדרוש
- דרך אלגברית לפתרון של משוואה.
- מציאת פתרון של משוואה (מציאת ערכו של הנעלם).
מה נלמד
- בדיקה – האם קיים קשר בין צורת ההצגה של משוואה לסוג הפתרון המתקבל?
הדגשים ומטרות
- חידוד של משמעות ההגדרה של "פתרון של משוואה" – המספר שאם נציב אותו במקום הנעלם נקבל שוויון בין שני אגפי המשוואה.
- הבנה על אי-הקשר בין מבנה ההצגה של המשוואה לסוג המספר שמתקבל כפתרון.
- הדרכים השונות לבניית משוואה.
- יצירת משוואות שקולות.
מערך דידקטי מומלץ
- עבודה עצמית של התלמידים (ביחידים, בזוגות או בקבוצות). בנייה של משוואות עם שברים שהפתרון שלהן שלם או שבר.
- ריכוז הדוגמאות על ידי המורה.
- דיון בדרכים השונות לבניית המשוואות (ניסוי וטעיה, הליכה מהסוף להתחלה – בחירת פתרון וביצוע פעולות שקולות על שני האגפים).
- הסקת המסקנה – אין קשר בין סוג הפתרון לאופן שבו המשוואה מוצגת.
הצעות לפתרונות:
- משוואה עם שברים ופתרון מספר שלם
מתמטיקה לכיתה ז׳, חלק ג׳ עמ׳ 699, תרגילים 115 הוצאת משבצת
\(\frac{7x}{8}+11=\frac{5x}{12}\)
\(x=-24\)
- משוואה עם שברים ופתרון שבר
מתמטיקה לכיתה ז׳, חלק ג׳ עמ׳ 699, תרגילים 117 הוצאת משבצת
\(x-\frac{1}{2}=\frac{4x}{3}\)
\(x=-1\frac{1}{2}\)
- ניתן להשתמש בדימוי של המשחק "חבילה עוברת". ה"מתנה" x מספר כלשהו, שלם או שבר. לאחר מכן נבצע פעולות שקולות על שני אגפי המשוואה עם שימוש בשברים, כלומר "נעטוף" בכל פעם את המשוואה עד מטרתנו הסופית.
למשל:
\(x=\frac{1}{2} / \cdot 5\)
\(5x=2.5 / + \frac{3x}{4}\)
\(5\frac{3}{4}x=2.5+\frac{3x}{4} / \cdot 3\)
\(17 \frac{1}{4}x=7 \frac{1}{2} + \frac{9}{4} x\)