תלמידים חסרים בכיתה - למורה
משימה
ביום ראשון נעדרו חמישית מתלמידי הכיתה.
למחרת לא הגיעו ארבעה תלמידים נוספים והתברר שביום זה נעדרו שליש מתלמידי הכיתה.
כמה תלמידים לומדים בכיתה זו? הסבירו בדרכים שונות.
מדרגה 1
תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.
- ניתן לשנות ערכים של מספר החלקים בכל אחד מסרגלי הגרירה.
- החלק העליון (כחול) מתייחס ליום ראשון. החלק התחתון (ורוד) מתייחס ליום שני.
- צד שמאל מציג את הנתונים. צד ימין מציג התאמה.
מדרגה 2
תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.
- ניתן לשנות ערכים של מספר החלקים בכל אחד מסרגלי הגרירה.
- החלק העליון (כחול) מתייחס ליום ראשון. החלק התחתון (ורוד) מתייחס ליום שני.
- צד שמאל מציג את הנתונים. צד ימין מציג התאמה.
הנחיות למורה
כיתה מומלצת
- כיתה ז', שליש שלישי.
סוג המשימה
- דרכים שונות לפתרון
הידע הדרוש
- בניית משוואה מתוך בעיה נתונה ופתרון של משוואה.
- פתרון בעיות מילוליות מסוג איזון.
- חלוקה על פי יחס נתון.
מה נלמד
- תרגום של "חלק מתוך …." לפעולת כפל.
- פתרון מספרי לבעיה ללא צורך בבניית משוואה.
- שימוש בייצוג ויזואלי לפתרון.
- שימוש במכנה משותף והרלבנטיות שלו לפתרון.
- שימוש ביחס בין תת-קבוצה לשלם והסקת מסקנות על הקשר ביניהם.
הדגשים ומטרות
- פתרון בעיה מילולית בייצוגים שונים.
- פיתוח היכולת של התלמיד להרכיב משוואה.
- פתרון מספרי והתאמתו לתנאי השאלה.
- שימוש בתרשים וניתוח האפשרויות לפתרון העולות ממנו.
מערך דידקטי מומלץ
- פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
- עבודה בזוגות או בקבוצות.
- דיון כיתתי:
- תלמידים מציגים את הצעותיהם לפתרון.
- רצוי בדיון הכיתתי להגיע לנקודות הבאות:
- יחסים בין שתי קבוצות (נוכחים וחסרים וחלקם מתוך כלל התלמידים).
- פתרון חשבוני ומציאת מכנה משותף.
הצעות לפתרונות:
דרך א1 – משוואה
יש מספר אפשרויות לבנות משוואות.
למשל: נסמן ב-x את מספר התלמידים שהיו חסרים ביום ראשון.
מכך מספר התלמידים שהיו בכיתה ביום ראשון הוא 5x.
מכאן ניתן לבנות משוואה: \(x+4=\frac{5x}{3}\)
דרך א2 – משוואה נוספת
למשל: נסמן ב-x את מספר כל התלמידים הלומדים בכתה ואז:
\(\frac{x}{3}-\frac{x}{5}=4\)
דרך ב
ביום ראשון התלמידים שחסרו היוו \(\frac{1}{5}\) מכל תלמידי הכיתה, וביום למחרת התלמידים החסרים מהווים \(\frac{1}{3}\) מכל תלמידי הכתה.
על פי יחסים אלה מתקבל שארבעת התלמידים הנוספים שנעדרו ביום השני מהווים \(\frac{1}{3}-\frac{1}{5}=\frac{2}{15}\) מכל תלמידי הכיתה.
ולכן, מספר התלמידים בכתה הוא: \(\frac{4\cdot15}{2}=30\)
דרך ג
המספר הכולל של תלמידי הכיתה צריך להתחלק ב-3 ו ב-5, כלומר ב-15.
לוּ מספר התלמידים היה 15, היו חסרים ביום ראשון 3 תלמידים ולמחרת 5 תלמידים.
ההפרש הוא \(5-3=2\), והוא קטן פי 2 מההפרש הנתון.
לכן, מספר התלמידים בכיתה הוא \(15\cdot2=30\).
דרך ד
\(\frac{1}{5}\) מכלל התלמידים נעדרו ביום ראשון ולמחרת נעדרו \(\frac{1}{3}\).
נחלק 5 מלבנים שווים בגודלם לשלישים.
נצבע \(\frac{1}{5}\) מסה"כ התלמידים. כלומר מלבן אחד.
למחרת נעדרו \(\frac{1}{3}\) מכלל התלמידים.
לכן \(\frac{1}{3}\) מתוך 15 מלבנים קטנים הם 5 מלבנים קטנים.
כלומר, מלבן צהוב גדול ועוד 2 מלבנים קטנים.
ביום שני נעדרו 4 תלמידים נוספים שהם 2 מלבנים קטנים צהובים.
כלומר, \(\frac{2}{5}\) מהמלבנים מייצגים 4 ילדים.
אם 4 תלמידים הם \(\frac{2}{5}\) מהכיתה, אז 30 הם השלם.
לכן, מספר תלמידים הלומדים בכתה הוא 30.