סוגי משולשים ב - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה

משולש ABE הוא שווה שוקיים (AE=BE), זווית הראש שלו היא בת 40°.

האריכו את שוקי משולש ABE כך ש: EG=EF (ראו סרטוט ביישומון).

הישר העובר דרך A ו- F והישר העובר דרך G ו- B נפגשים בנקודה C כך ש- \(\measuredangle ACB=25°\).

סוגי משולשים ב
  1. מצאו כמה משולשים ישנם בסרטוט.
  2. מיינו בדרכים שונות את המשולשים שבסרטוט.

יישומון

טבלת מיון

  • כתבו בתיבה המתאימה שבראש העמודה את שם הקריטריון למיון.
  • היעזרו במקש 'ABC' שבסרגל הכלים של היישומון וכתבו את שם המשולש (לדוגמה ABC). לאחר מכן, ניתן לגרור את שם המשולש לעמודה המתאימה בטבלה.

מדרגה

  • מצאו בסרטוט קטעים שווי אורך.
  • מצאו בסרטוט זוויות שוות.

יישומון

משולש

  • למדידת זווית במשולש, לחצו בסרגל הכלים שלמעלה על הסמל של הזווית בעזרת העכבר סמנו 3 נקודות עם כיוון השעון. גודל הזווית שאת קודקודיה סימנתם – יוצג.
  • למדידת אורך קטע, לחצו בסרגל הכלים שלמעלה על הסמל של מדידת אורך קטע בעזרת העכבר סמנו 2 נקודות, שהן קצות הקטע הרצוי. אורך הקטע שאת קצותיו סימנתם – יוצג.

טבלת מיון

  • כתבו בתיבה המתאימה שבראש העמודה את שם הקריטריון למיון.
  • היעזרו במקש 'ABC' שבסרגל הכלים של היישומון וכתבו את שם המשולש (לדוגמה ABC). לאחר מכן, ניתן לגרור את שם המשולש לעמודה המתאימה בטבלה.

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ח', שליש שלישי

סוג המשימה

  • ניתוח נתוני השאלה והסקת מסקנות.
  • מיון בדרכים שונות.

הידע הדרוש

  • חפיפת משולשים.
  • דמיון משולשים על פי זוויות.
  • תכונות משולש שווה שוקיים.
  • סכום זוויות במשולש.

מה נלמד

  • העמקה וחידוד בנושא חפיפת משולשים.
  • הבנה וחידוד בנושא דמיון משולשים.

הדגשים ומטרות

  • השוואה בין חפיפה לדמיון משולשים.

דירוג אתגר מתמטי

  • הכוונה לפתרון.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • אירגון הכתה: ניתן לארגן את השיעור בצורה של תחרות קבוצתית באופן הבא: לחלק את הכתה לקבוצות של 4 תלמידים. כל אחת מהקבוצות תפתור את המשימה כולה. בסיום העבודה כל קבוצה מגישה למורה את פתרון כל סעיפי השאלה.
  • דיון כיתתי:
    • בתחילה כל קבוצה תדווח כמה משולשים היא מצאה.
    • בשלב הבא נציג מכל כל קבוצה ידווח על קטגוריה אחת למיון שהקבוצה מצאה.
    • לאחר מכן נציג מכל קבוצה ידווח על זוג אחד (או שלשה אחת) של משולשים חופפים שהקבוצה מצאה או על זוג משולשים דומים וינמק.
    • ובהמשך נציג מכל קבוצה ידווח על שיוך משולשים לקטגוריות נוספות.
    • המורה יקבע מי הקבוצה המנצחת בהתאם לתשובות שהקבוצות מסרו.
  • שאלות לדיון:
    • האם כל שני משולשים שווי שוקיים הם חופפים?
    • האם כל שני משולשים שווי שוקיים הם דומים?
    • באיזה תנאי משולשים שווי שוקיים יהיו דומים?

הצעות לפתרונות:

  1. 12 משולשים
  2. פירוט הצעות אפשריות למיונים (יש עוד):

קשרים בין משולשיםחופפיםדומים שאינם חופפים
המשולשים\(\triangle GEB \cong \triangle FEA\)
\(\triangle CGA \cong \triangle CFB\)
\(\triangle FGA \cong \triangle GFB\)
\(\triangle AGB \cong \triangle BFA\)
\(\triangle AEB \sim \triangle GEF\)
\(\triangle CFG \sim \triangle CAB\)
סוג המשולש על פי צלעותיומשולשים שהם שווי שוקייםמשולשים שאינם שווי שוקיים
המשולשים\(\triangle AEB\)
\(\triangle EFG\)
\(\triangle CFG\)
\(\triangle ACB\)
\(\triangle AGB\)
\(\triangle AFB\)
\(\triangle FGA\)
\(\triangle FGB\)
\(\triangle CGA\)
\(\triangle CFB\)
\(\triangle FEA\)
\(\triangle GEB\)