למדוד תפוח - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה

מה ניתן למדוד בתפוח עץ?

לכל הצעה ציינו מה הן יחידות המדידה.

 

הנחיות למורה

כיתה מומלצת         

  • כיתה ז'.

סוג המשימה

  • משימת חקר.
  • שימוש באינטרנט.
  • שאילת שאלות וחיפוש התשובות באופן עצמאי.

הידע הדרוש 

  • הכרת יחידות מידה.
  • התאמה של סוג המדידה ליחידת המידה המתאימה.

מה נלמד

  • בחירת הרכיבים שאותם ניתן ואותם נרצה למדוד.
  • יחידות מידה של גדלים שונים (מספר קלוריות, משקל בגרמים).

הדגשים ומטרות

  • התלמיד בוחר בעצמו מה המרכיב למדידה ובאיזו יחידת מידה יביע את הגודל.
  • התייחסות לכל סוג של יחידת מידה בהתאם לרכיב שאותו מודדים. ערך תזונתי – נמדד ל-100 גרם ומחולק ל: מים, קלוריות, חלבונים, פחמימות, שומנים, כולסטרול, ויטמינים ועוד. מים נמדדים למשל בגרמים או בליטרים (או בסמ"ק). ויטמינים נמדדים במ"ג (אלפית של 1 גרם).
  • מדידת משקל התפוח – יהיה בק"ג או בגרמים.
  • אורך הקליפה – ניתן למדוד בס"מ או בכל יחידת אורך אחרת. האם לאותו תפוח תמיד נמדוד אורך קליפה זהה? (תלוי ברוחב הפס של הקליפה – בקליפה צרה נקבל אורך גדול בהשוואה לקליפה רחבה). האם יש קשר בין אורך הקליפה לשטח הקליפה?

מערך דידקטי מומלץ

  • עבודה עצמית של התלמידים – עדיף בקבוצות.
  • שימוש בעזרים מגוונים – בדיקה בעזרת מחשב, שימוש בפלאפון.
  • הצגה של הגדלים שנמדדו על ידי כל קבוצה. הסבר על אופן המדידה ועל יחידות המידה שנבחרו. דיון בהמרה של יחידות המידה.
  • סיכום – ניתוח התהליך שעבר על כל קבוצה (שאילת שאלות: סינון מתוך מגוון המידע הרחב את זה הרלוונטי לצרכי המשימה, מה אני רוצה למדוד? איך אני מודד? איפה אני מוצא מידע? באילו יחידות תהיה המדידה?)