מיון ביטויים אלגבריים - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה 1

נתונים ביטויים אלגבריים שונים.
התבוננו בביטויים הבאים ונסחו דרכים שונות למיון שלהם.
רשמו כל דרך מיון שבחרתם בראש כל אחת מהעמודות ביישומון המצורף.

1.\(x^2+4\)6.\(\Large\frac{2x}{2x+6}\)
2.\(\Large\frac{x}{x+3}\)7.\(3(2x+1)-2(3x+1)\)
3.\(\Large\frac{x^2+1}{2x^2+2}\)8.\(-2x^2(6+x^2)\)
4.\(5x(2x^2+4)\)9.\((x+2)(x-2)+8\)
5.\(x^4+5\)10.\(\Large\frac{2x+1}{7x}\)

משימה 2

הוסיפו 2 דוגמאות לביטויים אלגבריים משלכם, לכל אחת מדרכי המיון שבחרתם במשימה הקודמת.

יישומון
  • ביישומון נתונה טבלה שמאפשרת להציג עד 5 קבוצות.
    • לשינוי מספר העמודות היעזרו בסרגל הגרירה.
    • לשינוי גובה העמודות גררו את הנקודה הירוקה שבפינה הימנית-התחתונה.
  • כתבו בתיבה המתאימה שבראש כל עמודה את שם המיון, וגררו אל העמודה את תמונות הביטויים האלגבריים.

הנחיות למורה

כיתה מומלצת         

  • כיתה ז'.

סוג המשימה

  • משימה פתוחה.
  • דרכים שונות לפתרון.

הידע הדרוש 

  • תכונות של ביטויים אלגבריים.

מה נלמד

  • העמקה וחידוד ההבנה של תכונות של ביטויים אלגבריים.

הדגשים ומטרות

  • פיתוח היכולת לזהות תכונות של ביטויים אלגבריים לפי מאפיינים שונים.
  • פיתוח היכולת לזהות ביטויים שניתן לשייכם למספר מאפיינים.
  • פיתוח היכולת ליצור ביטוי אלגברי חדש בהתאם למאפיין שנבחר.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • עבודה עצמית של התלמידים (בקבוצות).
  • דיונים כיתתיים: כל קבוצה בתורה תציג דרך אחת למיון הביטויים. ניתן לערוך תחרות בין הקבוצות, והקבוצה שמצאה דרכים רבות ביותר למיון הביטויים היא "המנצחת".

הצעות אפשריות למיון הביטויים האלגבריים

תחום הגדרהכל \(x\)יש תחום הגדרה
ביטוייםא, ג, ד, ה, ז, ח, טב, ו, י
סימנים של
הערכים של הביטוי
אי שליליים
(חיוביים או אפס) לכל \(x\)
אי חיוביים
(שליליים או אפס) לכל \(x\)
חיוביים, שליליים, אפס
ביטוייםא, ג, ה, ז, טחב, ד, ו, י
ערכים של הביטויערך קבוע לכל \(x\)ערך משתנה
ביטוייםג, זא, ב, ד, ה, ו, ח, ט, י

הצעות נוספות:

ביטויים שקולים – זוג א, ט וזוג ב, ו.

לפי חזקות של הנעלם,

וכו'.