מספר קטעים - חלק א - למורה
משימה
שתי נקודות מגדירות קטע אחד:
שלוש נקודות על ישר אחד מגדירות שלושה קטעים:
כמה קטעים יוגדרו כשמספר הנקודות (על ישר אחד) משתנה? השלימו את הטבלה הבאה:
מספר נקודות | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 10 | 20 | \(n\) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מספר קטעים | 0 | 1 | 3 |
הסבירו את תשובתכם בדרכים שונות.
מדרגה 1
תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.
- ניתן לשנות את כמות הנקודות על הישר AB, על ידי שינוי הערכים בסרגל הגרירה.
מדרגה 2
תוכלו להיעזר ביישומון המצורף.
- ניתן לשנות את כמות הנקודות על הישר AB, על ידי שינוי הערכים בסרגל הגרירה.
מדרגה 3 (דרכי פתרון אפשריות)
דרך 1:
- הזיזו את הנקודות על הישר, כך שהמרחקים בין כל שתי נקודות שכנות יהיו שווים זה לזה (למשל, כל מרחק יהיה שווה ל-1 ס"מ).
האם זה ישפיע על התשובה? - מהו מספר הקטעים, שאורך כל אחד מהם 1 ס"מ, שמוגדרים על ידי \(n\) נקודות, במקרה שהנקודות מסודרות על ישר אחד כמתואר במשימה?
(ניתן להתייחס למקרה פרטי, למשל n=6) - כמה קטעים, שאורך כל אחד מהם 2 ס"מ, מוגדרים על ידי \(n\) נקודות כאלה?
- מהו אורך הקטע הגדול ביותר?
- כמה קטעים מתקבלים על הישר בסה"כ?
דרך 2:
- סמנו על הישר שתי נקודות בלבד. כמה קטעים מתקבלים?
- הוסיפו נקודה שלישית. כמה קטעים "חדשים" נוספו? מי הם הקטעים?
- כמה קטעים חדשים מתקבלים אחרי סימון הנקודה הרביעית, החמישית, …, העשירית?
- כמה קטעים חדשים נוספים אחרי סימון הנקודה ה-\(n\) -ית ?
- כמה קטעים בסה"כ, מתקבלים על הישר, אחרי סימון \(n\) נקודות ?
דרך 3:
- העבירו חץ, מכל אחת מ- \(n\) הנקודות המסומנות על הישר, לכל שאר הנקודות.
כמה חיצים מתקבלים בסה"כ? - כמה חיצים מתאימים לכל קטע?
- מהו הקשר בין מספר החיצים לבין מספר הקטעים?
- מהו המספר הכולל של הקטעים?
הנחיות למורה
כיתה מומלצת
- כיתה ז', שליש ראשון.
סוג המשימה
- משימת חקר.
- מדוגמאות להכללה.
- דרכים שונות שמובילות לביטויים אלגבריים שווים.
הידע הדרוש
- בניית ביטוי אלגברי (ללא פישוט ביטויים).
מה נלמד
- מעבר מביטוי חשבוני בעל ערך מספרי לביטוי אלגברי.
- הבנת המשמעות של ביטויים אלגבריים שווים.
הדגשים ומטרות
- לפתח את היכולת של התלמיד לקשר בין חשיבה על דרך פתרון מסוימת לבין תרגיל חשבוני או ביטוי אלגברי.
- הכרות וחיזוק של גישה עצמאית לחקירה, להסקת מסקנות, להכללות.
אפיון דירוג
- הדירוג מאפשר חקירה עצמית לתלמידים שאינם בעלי נסיון רב בעיסוק עם בעיות חקר.
- הדירוג מאפשר לפתור את השאלה בדרכים שונות.
מערך דידקטי מומלץ
- פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
- עבודה בקבוצות.
- דיון במליאה.
הצעות לפתרונות:
פתרון לפי דרך 1:
ללא הגבלת הכלליות נניח שהמרחק, בין כל זוג נקודות שכנות, הוא 1 ס"מ (הנחה זאת אינה משפיעה על מספר הקטעים).
במקרה זה על הישר יש:
\(n-1\) קטעים באורך 1 ס"מ;
\(n-2\) קטעים באורך 2 ס"מ: הקצה השמאלי של קטע שאורכו 2 ס"מ: יכול להיות כל נקודה נתונה מלבד שתי הנקודות הימניות הקיצוניות; וכך הלאה, …
קיימים 2 קטעים שאורכם \((n-2)\); ולבסוף יש רק קטע אחד שאורכו \((n-1)\).
לכן, סה"כ יש \((n-1)+(n-2)+⋯+2+1=\frac{(n-1)n}{2}\) קטעים.
פתרון לפי דרך 2:
מסמנים את הנקודות על הישר באופן שיטתי אחת אחרי השנייה.
אחרי סימון שתי הנקודות הראשונות מקבלים קטע אחד.
הנקודה השלישית מגדירה על הישר 2 קטעים נוספים (בינה לבין שתי הנקודות שסומנו קודם).
הנקודה הרביעית מגדירה 3 קטעים חדשים וכך הלאה, …,
הנקודה ה-\(n\) מוסיפה \((n-1)\) קטעים חדשים (בינה לבין כל אחת מ- \((n-1)\) הנקודות שסומנו קודם).
לכן, סה"כ מספר הקטעים הוא: \(1+2+⋯+(n-1)=\frac{(n-1)n}{2}\).
פתרון לפי דרך 3:
מעבירים מכל נקודה חצים לכל שאר \((n-1)\) הנקודות. כך מקבלים \((n-1)n\) חיצים.
יש לשים לב שלכל קטע מתאימים 2 חיצים בכיוונים נגדיים, לכן, מספר הקטעים שווה למחצית מספר החיצים. כלומר, מספר הקטעים הוא \(\frac{(n-1)n}{2}\).