קשרים בין זוויות וצלעות במשולש - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה

במשולש ADB נתון ש: \(AD≤BD\) , \(∡ADB=20°\).

על צלע AB בנו משולש שווה צלעות ABC, כך ש:
קודקוד C נמצא בתוך משולש ADB.

  1. מהו גודל הזווית DBC? נמקו.
  2. מהו גודל הזווית DAC? נמקו.

מדרגה

  • על מנת להגיע להכללה ניתן להתחיל בבדיקת מקרים פרטיים.
  • ניתן להיעזר ביישומון.

יישומון למשימה

  • ניתן לגרור את הקודקודים \(A\) , \(B\), \(D\).

יישומון למדרגה

  • ניתן לגרור את הקודקודים \(A\) , \(B\), \(D\).

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ט', שליש שני.

סוג המשימה

  • ריבוי תשובות בטווח מסויים.

הידע הדרוש

  • סכום זוויות במשולש.
  • במשולש, מול הצלע הגדולה, מונחת הזווית הגדולה במשולש.

מה נלמד

  • חידוד והעמקה בקשרים בין זוויות וצלעות במשולש.

הדגשים ומטרות

  • הסקת מסקנות והכללה.

דירוג אתגר מתמטי

  • הפנייה לשימוש לבדיקת מקרים פרטיים ולשימוש ביישומון.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • עבודה עצמית של התלמידים (ביחידים, בזוגות או בקבוצות). המורה יכול לנתב את התלמידים לשימוש במדרגות, או לאפשר לתלמידים להיעזר במדרגות בהתאם לרצונם.
  • דיונים כיתתיים: התלמידים יציגו את הפתרונות השונים ויסיקו מסקנות בהתאם לסעיפים השונים של המשימה.

הנחיות לפתרון

\(∡DBC + ∡DAC=40°\)

\(∡DBC≤ ∡DAC\) , לכן:

גודל \(∡DAC\) בין \(20°\) ל- \(40°\) \((20°≤∡DAC<40°)\).

גודל \(∡DBC\) בין \(0°\) ל- \(20°\) \((0°<∡DBC≤20°)\).