בעיית גילים - סכום ספרות - למורה
הקדמה למשימה
הטבלה שלפניכם מדגימה כיצד לחשב סכום ספרות של מספר כלשהו, עד לקבלת מספר חד-ספרתי:
מספר | סכום ספרות | סכום ספרות חד-ספרתי |
---|---|---|
\(15\) | \(1+5=6\) | \(6\) |
\(29\) | \(2+9=11\) | \(1+1=2\) |
\(75\) | \(7+5=12\) | \(1+2=3\) |
\(897\) | \(8+9+7=24\) | \(2+4=6\) |
\(9566\) | \(9+5+6+6=26\) | \(2+6=8\) |
משימה
שאלה 1
ימי ההולדת של יוסי ושל בנו נדב חלים באותו תאריך. השנה יוסי בן 48 ונדב בן 12.
נדב שם לב לתופעה מעניינת ואמר לאביו: "לא רק תאריך יום ההולדת שלנו הוא משותף – גם סכום הספרות החד-ספרתי של הגיל שלנו משותף, והוא שווה ל- 3".
האם גם בשנים הקודמות היה סכום הספרות החד-ספרתי של הגיל של יוסי שווה לזה של נדב?
האם המצב יישאר כך גם בשנים הבאות? הסבירו תשובתכם בדרכים שונות.
שאלה 2
הילה נולדה כשאמה דלית הייתה בת 27.
בת כמה תהיה הילה כאשר דלית תהיה בת 52? האם סכום הספרות החד-ספרתי של הגילים שלהן יהיה שווה באותה שנה?
בדקו את סכום הספרות החד-ספרתי של הגילים של דלית והילה במקרים נוספים.
מהי מסקנתכם? הסבירו תשובתכם בדרכים שונות.
שאלה 3
בדקו את סכום הספרות החד-ספרתי של הגיל שלכם ושל הגיל של אחד מבני משפחתכם לאורך כמה שנים.
האם סכום הספרות החד-ספרתי במקרים שבדקתם נשאר שווה לאורך השנים? (התעלמו מתאריך הלידה המדויק – התייחסו לגיל בשנים כמספר שלם).
שאלה 4
באילו מקרים סכום הספרות החד-ספרתי של גילים נשאר שווה לאורך השנים? הסבירו תשובתכם בדרכים שונות.
- רשמו מספר בצד שמאל ולחצו על כפתור "חשב", כדי שהיישומון יהפוך אותו לסכום חד-ספרתי.
מדרגות
חשבו את סכום הספרות החד-ספרתי של הגיל של יוסי ואת זה של נדב בשנים שונות:
- לפני 5 שנים;
- בעוד 5 שנים;
- לפני 11 שנים;
- בעוד 11 שנים.
בדקו מקרים נוספים וארגנו חישוביכם בטבלה.
הנחיות למורה
כיתה מומלצת
- כיתה ז', ח'.
סוג המשימה
- ממקרים פרטיים להכללה
- בעיית חקר
הידע הדרוש
- סכום ספרות.
מה נלמד
- סכום ספרות חד-ספרתי.
הדגשים ומטרות
- פיתוח היכולת של התלמיד להגיע להכללה מבדיקת מקרים פרטיים.
- פיתוח היכולת לבדוק תכונות של מספרים על מנת להגיע להסבר התופעה.
דירוג אתגר מתמטי
- הפניה לבדיקת מקרים פרטיים.
מערך דידקטי מומלץ
- פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
- עבודה בקבוצות.
- דיון כיתתי:
- קבוצות שונות יציגו דוגמאות נוספות שהם בדקו ואת המסקנות שהסיקו.
- לצורך הסבר התופעה רצוי לארגן את הדוגמאות השונות בטבלה (רצוי לתת דוגמאות גם כשהתופעה לא מתקיימת):
מספר | סכום ספרות | סכום ספרות חד-ספרתי |
---|---|---|
\(15\) | \(1+5=6\) | \(6\) |
\(29\) | \(2+9=11\) | \(1+1=2\) |
\(75\) | \(7+5=12\) | \(1+2=3\) |
\(897\) | \(8+9+7=24\) | \(2+4=6\) |
\(9566\) | \(9+5+6+6=26\) | \(2+6=8\) |
הצעות לפתרון שאלה 4
רק כאשר סכום הספרות החד-ספרתי של האדם הבוגר שווה ל-9 בזמן שהצעיר נולד, אז סכום הספרות החד-ספרתי של הגילים שלהם יישאר שווה לאורך השנים.
במילים אחרות: רק כאשר הפרש בין הגילים של שני אנשים הוא מספר המתחלק ב-9, אז סכום הספרות החד-ספרתי של הגילים שלהם יישאר שווה לאורך השנים.
הצעות לנימוקים
הצעה א'
הסיבה היא שלאחר שנה סכום הספרות החד-ספרתי של כל אחד מהם שווה ל-1, וכל שנה סכום זה גדל ב-1, כאשר סכום הספרות החד-ספרתי מגיע ל-10 התהליך חוזר על עצמו.
הצעה ב'
כאשר מוסיפים 9 לכל מספר, סכום הספרות שלו אינו משתנה, כיוון שספרת האחדות קטנה ב- 1 וספרת העשרות גדלה ב- 1.