שלוש נקודות - חלק ג - למורה

מבנה המשימה

محتوى المهمة

משימה

נתונות שלוש נקודות: \(A(5,0)\space\space,\space\space B(0,0)\space\space,\space\space C(6,4.5)\)

  1. מצאו את שטח משולש ABC.
  2.  מצאו את אורך הגובה לצלע BC.
  3. נתונה נקודה \(G(-1,3)\). נקודה זו מקיימת: \(S_{\triangle{CBG}}=S_{\triangle{CBA}}\).
    האם ישנה נקודה נוספת F המקיימת \(S_{\triangle{CBF}}=S_{\triangle{CBA}}\)?
    אם לא – נמקו תשובתכם, ואם כן – מצאו שיעורי נקודה/ נקודות נוספות ונמקו תשובתכם.

מדרגות

  • סעיף ב:
    תוכלו לחשב את אורכה של צלע BC בעזרת משפט פיתגורס.
  • סעיף ג:
    ניתן להיעזר ביישומון המצורף.

יישומון למדרגה 1

  • סמנו את שיעורי הנקודה F: השלימו את שיעור x ואת שיעור y. לחצו Enter.
  • כשהנקודה F מופיעה במערכת הצירים, ניתן לגרור אותה ולשנות את שיעוריה. שטח המשולש BCF מתעדכן בהתאם.

יישומון למדרגה 2

  • סמנו את שיעורי הנקודה F: השלימו את שיעור x ואת שיעור y. לחצו Enter.
  • כשהנקודה F מופיעה במערכת הצירים, ניתן לגרור אותה ולשנות את שיעוריה. שטח המשולש BCF מתעדכן בהתאם.

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ח', שליש שלישי.
  • מקומה של משימה זו לאחר המשימות שלוש נקודות חלק א' וחלק ב'.

סוג המשימה

  • ריבוי תשובות.
  • משימה המקשרת בין גאומטריה לאלגברה.

הידע הדרוש

  • סימון נקודות במערכת צירים.
  • חישוב גובה ושטח של משולש.
  • חישוב אורכי קטעים במערכת צירים המקבילים לצירים.
  • משפט פיתגורס.
  • מציאת שיפוע של ישר.
  • מציאת ביטוים לפונקציות קוויות מקבילות על פי שיפוע ונקודה.
  • מרחק בין קווים מקבילים.

מה נלמד

  • מה מאפיין משולשים בעלי צלע משותפת ושטח שווה.

הדגשים ומטרות

  • התמודדות עם שאלות בעלות תשובות רבות וניתוחן, כשמתחילים עם מקרה פרטי ועוברים להכללה.

דירוג אתגר מתמטי

  • הפניה לאפשרות להיעזר ביישומונים.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • עבודה עצמית של התלמידים (ביחידים, בזוגות או בקבוצות).
  • דיונים כיתתיים:
    • התלמידים יציגו את תשובותיהם ואת הדרכים השונות לפתרון לסעיף א'.
    • תלמידים מציגים את תשובותיהם לסעיף ב'.
    • דיון בסעיף ג' והגעה להכללה.

הצעות לפתרונות:

סעיף א'

שטח המשולש הוא 11.25 יחידות שטח.

סעיף ב'

מציאת BC על פי משפט פיתגורס: \(\sqrt{6^2+4.5^2}=7.5\)

לכן הגובה לצלע BC שווה ל:  \(\large\frac{2\cdot 11.25}{7.5}\normalsize=3\).

סעיף ג'

על סמך המשימות שלוש נקודות חלק א' וחלק ב' נצפה שתלמידים יבינו כי קיימות נקודות נוספות והן נמצאות על שני ישרים המקבילים לישר BC ובמרחק 3 יחידות ממנו.

נמצא את משוואת הישר העובר בנקודה G ומקביל לישר העובר בנקודות B ו- C:

לשם כך נחשב את שיפועו של BC:  \(\large\frac{4.5}{6}\normalsize=0.75\)

ועל פי הנקודה הנתונה G משוואת הישר היא:

\(y=0.75x+3.75\),

ואז נקודה נוספת לדוגמא על ישר זה היא \((1,4.5)\).

ישר נוסף עובר דרך הקודקוד \((5,0)\) ולכן משוואת הישר השני:  \(y=0.75x-3.75\)

ואז נקודה נוספת לדוגמא על ישר זה היא \((9,3)\).