אלכסונים במרובע - למורה

محتوى المهمة

משימה

בפעילות זו תחקרו ארבע קבוצות של מרובעים:

  • מרובעים שאלכסוניהם שווים באורכם ומאונכים זה לזה.
  • מרובעים שאלכסוניהם שווים באורכם אך לא מאונכים זה לזה.
  • מרובעים שאלכסוניהם מאונכים זה לזה אך שונים באורכם.
  • מרובעים שאלכסוניהם שונים באורכם וגם לא מאונכים זה לזה.

שאלה 1

  1. נתונים שני קטעים שווים באורכם.
    נתון שאורך כל קטע הוא 5 ס"מ.
    I. אם נניח את הקטעים האלה כך שיהיו מאונכים זה לזה, וניצור מרובע שהקטעים האלה הם אלכסוניו – אילו מרובעים נוכל לקבל?
    II. האם יש תכונה שהיא משותפת לכל המרובעים שיכולים להתקבל?
    אם כן – תארו אותה.
    III. האם תשובותיכם לסעיפים הקודמים נכונות גם למקרה שאורך הקטעים
    שונה מ-5 ס"מ? אם לא – מה משתנה בתשובותיכם?
  2. נתונים שני קטעים שווים באורכם.
    נתון שאורך כל קטע הוא 5 ס"מ.
    I. אם נניח את הקטעים האלה כך שלא יהיו מאונכים זה לזה, וניצור מרובע
    שהקטעים האלה הם אלכסוניו – אילו מרובעים נוכל לקבל?
    II. האם יש תכונה שהיא משותפת לכל המרובעים שיכולים להתקבל?
    אם כן – תארו אותה.
    III. האם תשובותיכם לסעיפים הקודמים נכונות גם למקרה שאורך הקטעים
    שונה מ-5 ס"מ? אם לא – מה משתנה בתשובותיכם?

שאלה 2

  1. נתונים שני קטעים שונים באורכם.
    נתון שאורכי הקטעים הם 5 ס"מ ו-7 ס"מ.
    I. אם נניח את הקטעים האלה כך שיהיו מאונכים זה לזה, וניצור מרובע
    שהקטעים האלה הם אלכסוניו – אילו מרובעים נוכל לקבל?
    II. האם יש תכונה שהיא משותפת לכל המרובעים שיכולים להתקבל?
    אם כן – תארו אותה.
    III. האם תשובותיכם לסעיפים הקודמים נכונות גם למקרה שאורכי הקטעים
    שונים מ-5 ס"מ ו-7 ס"מ? אם לא – מה משתנה בתשובותיכם?
  2. נתונים שני קטעים שונים באורכם.
    נתון שאורכי הקטעים הם 5 ס"מ ו-7 ס"מ.
    I. אם נניח את הקטעים האלה כך שלא יהיו מאונכים זה לזה, וניצור מרובע
    הקטעים האלה הם אלכסוניו – אילו מרובעים נוכל לקבל?
    II. האם יש תכונה שהיא משותפת לכל המרובעים שיכולים להתקבל?
    אם כן – תארו אותה.
    III. האם תשובותיכם לסעיפים הקודמים נכונות גם למקרה שאורכי הקטעים
    שונים מ-5 ס"מ ו-7 ס"מ? אם לא – מה משתנה בתשובותיכם?

מדרגות לשאלות 1, 2

  • תוכלו לבנות מרובעים שונים בעזרת: קשי שתיה/עטים/עפרונות…
    או בעזרת היישומון או בעזרת כלים טכנולוגיים אחרים.
    (ניתן ללחוץ על התמונות הבאות ולהגדילן)
  • שימו לב שניתן לשנות את נקודת החיתוך בין האלכסונים.
  • מה ניתן לדעת על מרובע שאלכסוניו מאונכים?
  • ניתן להיעזר בנתונים מספריים לגבי אורכי האלכסונים בכל סעיף.
  • לפי הצורך ניתן להיעזר במשפט פיתגורס.
  • היעזרו ביישומון למדידות קטעים ושטחים.

יישומון לשאלה 1א – שווים ומאונכים

  • ניתן לשנות את המרובע על ידי גרירת הנקודות \(A\), \(B\), \(E\).
  • למדידת קטעים הקלידו בתיבות המתאימות (בחלון התחתון) את שמות נקודות הקצה של הקטע (באותיות גדולות), הקישו \(Enter\) ואחר כך הקישו על הכפתור "גודל".

יישומון לשאלה 1ב – שווים ואינם מאונכים

  • ניתן לשנות את המרובע על ידי גרירת הנקודות \(A\), \(B\), \(E\).
  • גרירת הסימון "סיבוב", משנה את המרובע ומשפיעה על שינוי הערכים הנמדדים (זוויות, אורכי קטעים וכו').
  • למדידת קטעים הקלידו בתיבות המתאימות (בחלון התחתון) את שמות נקודות הקצה של הקטע (באותיות גדולות), הקישו \(Enter\) ואחר כך הקישו על הכפתור "גודל".

יישומון לשאלה 2א – אינם שווים אבל מאונכים

  • ניתן לשנות את המרובע על ידי גרירת הנקודות \(A\), \(B\), \(E\).
  • למדידת קטעים הקלידו בתיבות המתאימות (בחלון התחתון) את שמות נקודות הקצה של הקטע (באותיות גדולות), הקישו \(Enter\) ואחר כך הקישו על הכפתור "גודל".

יישומון לשאלה 2ב  – אינם שווים ואינם מאונכים

  • ניתן לשנות את המרובע על ידי גרירת הנקודות \(A\), \(B\), \(E\).
  • גרירת הסימון "סיבוב", משנה את המרובע ומשפיעה על שינוי הערכים הנמדדים (זוויות, אורכי קטעים וכו').
  • למדידת קטעים הקלידו בתיבות המתאימות (בחלון התחתון) את שמות נקודות הקצה של הקטע (באותיות גדולות), הקישו \(Enter\) ואחר כך הקישו על הכפתור "גודל".

הנחיות למורה

כיתה מומלצת

  • כיתה ט', שליש שני.

סוג המשימה

  • ריבוי תשובות.
  • משימת חקר.
  • גילוי והסקת מסקנות מתוך התשובות המתקבלות.

הידע הדרוש

  • סוגים שונים של מרובעים ותכונותיהם.
  • שטחים של משולשים ומרובעים.

מה נלמד

  • חידוד והעמקה בתכונות של מרובעים, בדגש על הקשרים בין מאפיינים של אלכסונים לסוגי מרובעים.
  • חידוד והעמקה של הקשר בין אלכסונים של מרובע המאונכים זה לזה לבין שטח המרובע.

הדגשים ומטרות

  • תנאים מספיקים ליצירת מרובעים שונים בהקשר לאלכסונים.
  • אלכסונים שווים אינה תכונה מספקת למלבן/ טרפז שווה שוקיים, גם במרובע כלשהו יכולים להיות אלכסונים שווים.
  • במרובע כלשהו אלכסונים יכולים להיות מאונכים זה לזה.
  • כל מרובע שאלכסוניו מאונכים זה לזה ניתן למצוא את שטחו על ידי מחצית מכפלת אלכסוניו. לכן כל המרובעים בעלי אותם אלכסונים ושאלכסוניהם מאונכים הם בעלי אותו שטח.

דירוג אתגר מתמטי

  • הפנייה לשימוש באמצעי המחשה או עזרים טכנולוגיים.
  • תזכורת לגבי הקשר בין שטח מרובע לאלכסוניו, כאשר האלכסונים מאונכים זה לזה.
  • תזכורת לגבי שימוש במשפט פיתגורס.

מערך דידקטי מומלץ

  • פתיחת השיעור: הצגת המשימה והנדרש בה.
  • עבודה עצמית של התלמידים (ביחידים, בזוגות או בקבוצות). המורה יכול לנתב את התלמידים לשימוש במדרגות, או לאפשר לתלמידים להיעזר במדרגות בהתאם לרצונם.
  • דיונים כיתתיים: התלמידים יציגו את הפתרונות השונים ויסיקו מסקנות בהתאם לסעיפים השונים של המשימה.

הצעות לפתרונות:

שאלה 1

שאלה 1 סעיף א/I

ניתן לקבל את המרובעים הבאים:

  • ריבוע – אם בנוסף האלכסונים חוצים זה את זה.
  • דלתונים – אם בנוסף רק אלכסון אחד חוצה את האלכסון השני.
  • טרפזים שווי שוקיים – אם בנוסף האלכסונים מחלקים זה את זה כך שקטעי האלכסונים הקרובים לאותו בסיס שווים (או שהאלכסונים מחלקים זה את זה ביחס שווה).
  • מרובעים כלשהם – אם לא מתקיימים תנאים נוספים.

שאלה 1 סעיף א/II

תכונות משותפות לכל המרובעים המתקבלים בסעיף א/I.

  • כל המרובעים שווי שטח.
  • סכום ריבועי זוג צלעות נגדיות אחד שווה לסכום ריבועי זוג צלעות נגדיות שני (ראו פתרון שאלה 2, סעיף א/II).

שאלה 1 סעיף א/III

התשובות לסעיפים הקודמים לא משתנות.

שאלה 1 סעיף ב/I

ניתן לקבל את המרובעים הבאים:

  • מלבנים – אם בנוסף האלכסונים חוצים זה את זה.
  • טרפזים שווי שוקיים – אם בנוסף האלכסונים מחלקים זה את זה כך שקטעי האלכסונים הקרובים לאותו בסיס שווים (או שהאלכסונים מחלקים זה את זה ביחס שווה).
  • מרובעים כלשהם – אם לא מתקיימים תנאים נוספים.

שאלה 1 סעיף ב/II

אין תכונה משותפת לכל המרובעים שמתקבלים בסעיף ב/I.

שאלה 1 סעיף ב/III

התשובות לסעיפים הקודמים לא משתנות.

שאלה 2

שאלה 2 סעיף א/I

ניתן לקבל את המרובעים הבאים:

  • מעוין – אם בנוסף האלכסונים חוצים זה את זה.
  • דלתונים – אם בנוסף אלכסון אחד חוצה את האלכסון השני.
  • טרפזים כלשהם – אם בנוסף האלכסונים מחלקים זה את זה ביחס שווה.
    מרובעים כלשהם – אם לא מתקיימים תנאים נוספים.

שאלה 2 סעיף א/II

תכונות משותפות לכל המרובעים המתקבלים בסעיף ג:

  • כל המרובעים שווי שטח.
  • סכום ריבועי זוג צלעות נגדיות אחד שווה לסכום ריבועי זוג צלעות נגדיות שני.
    \(AC^2+DB^2=BC^2+AD^2=CE^2+AE^2+EB^2+ED^2\)

שאלה 2 סעיף א/III

התשובות לסעיפים הקודמים לא משתנות.

שאלה 2 סעיף ב/I

ניתן לקבל את המרובעים הבאים:

  • מקביליות – אם בנוסף האלכסונים גם חוצים זה את זה.
  • טרפזים כלשהם – אם בנוסף האלכסונים מחלקים זה את זה ביחס שווה.
  • מרובעים כלשהם – אם לא מתקיימים תנאים נוספים.

שאלה 2 סעיף ב/II

אין תכונה משותפת לכל המרובעים שמתקבלים בסעיף ב/I.

שאלה 2 סעיף ב/III

התשובות לסעיפים הקודמים לא משתנות.

סיכום הפתרונות

מספר שאלהתכונות המרובעיםסעיף \(I\) סוגי מרובעים
שאלה 1 סעיף אאלכסונים שווים ומאונכים\(\small\circ\) ריבוע
\(\small\circ\) דלתון
\(\small\circ\) טרפז שווה שוקיים
\(\small\circ\) מרובע כלשהו
שאלה 1 סעיף באלכסונים שווים ואינם מאונכים\(\small\circ\) מלבן
\(\small\circ\) טרפז שווה שוקיים
\(\small\circ\) מרובע כלשהו
שאלה 2 סעיף אאלכסונים שונים באורכם ומאונכים\(\small\circ\) מעוין
\(\small\circ\) טרפז
\(\small\circ\) דלתון
\(\small\circ\) מרובע כלשהו
שאלה 2 סעיף באלכסונים שונים באורכם ואינם מאונכים\(\small\circ\) מקבילית
\(\small\circ\) טרפז
\(\small\circ\) מרובע כלשהו